12 Haziran 2014 Perşembe

Patasana / Ahmet ÜMİT

Patasana kitapta yer alan Hititli saray yazmanının adıdır. Bu romanda tarih ve polisiye iç içe geçmiştir.

Gaziantep yakınlarındaki Hitit Antik Kentinde arkeologların başladığı kazıyla birlikte Patasana'nın herkesten gizli yazmış ve saklamış olduğu tabletler birer birer bulunmaya başlar.Bu tabletler aynı zamanda resmi olmayan tarihin ilk belgeleridir.

Patasana'nın bu tabletleri yazmasının en büyük nedeni de savaşsız, ölümlerin olmadığı, insanların acımasız olmadığı bir dünya düşlemesi ve tarihte yaşanılanların bir daha yaşanmaması için geriye kendinden birşey bırakmak istemesidir.Tabletlerinde çocukluğunu, babasını, büyük babasını, gençliğini, kaybettiği aşkını,nefretini ve pişmanlıklarını anlatır.

Kazı yapılan alanın yakınında bulunan Kara Kabir adlı yer halk tarafından kutsal sayılmaktadır.Halk bu nedenle önceleri kazıya karşı çıkar. Ancak imam olan Hacı Settar bu kazıyı destekleyince halk da sesini çıkarmaz. Hacı Settar'ın ölümüyle birlikte halk arasında bu kazının onlara uğursuzluk ve lanet getirdiği söylentileri başlar. 

Daha sonra iki cinayet daha işlenir.Bu cinayetlerin 78 yıl önce de benzer şekilde işlendiği anlaşıldığında olaylar daha da esrarengiz bir hal alır.Üçüncü cinayetin işlendiği zaman arkeologlardan Kemal de ortadan kaybolur. 

İşlenen cinayetler hem arkeologların kendi içinde hem de halkla aralarında problemler yaratır. Ancak ne olursa olsun kazıyı bırakıp gitmemeye karar verirler.

Katil cinayetlerini romanın sonunda hiç ummadık anda ve yerde itiraf eder. Cinayetleri işleme gerekçesi ise bana göre oldukça ilginç.

Romanın başlarında biraz sıkıldığımı itiraf etmeliyim. Ama ortalarından sonra baya sardı. Ahmet Ümit'in başarılı romanlarından biri daha diyebilirim.

"Ben zalimler çağında yaşayan bir alçaktım.Tanrıların korkar haline getirdiği bir alçak." 

"Aşkın ne doğru düşünmeyle ne de mantıkla ilgisi vardı.Daha doğrusu aşkın kendine göre bir mantığı vardı da bunun doğru düşünmeyle bir ilgisi yoktu.Bu tutkuların egemenliğinde olan bir mantıktı, akla sürekli çelme takan, dibe çeken, yanlış yöne kanalize eden, bambaşka karmaşık bir süreç."

"İnsanlar cehennem azabından korkmadan iyi olabildiklerinde daha üst düzeyde bir uygarlığın ilk adımı atılmış olacaktır."

15 yorum:

  1. Dün bu kitabı ve daha bir sürü kitabı almak üzere sepete attım sonra da ; dur napıyorsun evde bi dolu kitap var önce onları oku deyip sadece bir kitap alıp çıktım Migrostan :)) Keşke alsaymışım dedirttin bana :)) Bu arada Migrosta kitaplarda % 40 indirim var ve cep boy kitaplar çok çok ucuza geliyor aklında olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buralı Olmayan
      Aa indirim süpermiş. Cep boylar bedavaya gelecek neredeyse :)
      Bazen ben de kaybediyorum kendimi kitap konusunda. Gözüm doymuyor :)
      Bir dahakine alırsın sende Patasanayı :)

      Sil
  2. Canım ay ben bişey yazdım sanki öyle hatırlıyorum ama yazmamış da olabilirim :))
    Kitabı bulursam alacağım teşekkür ederim önerin için :*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şeymacım
      Bir kere yazdın merak etme :D
      Rica ederim tatlımm :*

      Sil
  3. Şu an bile katili merak ettim tam benlik bir kitapmış hem polisiye hem tarih :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. loverK
      Katili merak etmekten başları durağan olsa bile okuyor insan :)

      Sil
  4. bu kitabı lise yıllarımdan beri merak ediyorum ama bir türlü sıra gelmiyor umarım kısa sürede okurum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Manolya Özkan
      Umarım. Her gün yeni kitaplar çıkıyor. Seçim yapmak zorunda kalıyoruz malesef :)

      Sil
  5. Ahmet ümit'in kitaplarını seviyorum da Patasana'yı duymuştum ama okumamıştım :)
    Bir de adamın en vasat kitabı olduğu söylenen Beyoğlu Rapsodisi'ni sevdiysem demek ki diğerlerini daha çok severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Titania
      Ahmet Ümit'i ben de çok seviyorum. Hala okumadığım kitapları var. Okumak istiyorum hepsini ama bakalım :)
      Beyoğlu Rapsodisini ben de sevmiştim yaa :D
      Galiba bu adamın kitaplarına kötü demeye içim elvermiyor benim :D

      Sil
  6. O kadar sıkıldım ki, iki kere tatilde yanimda götürdüm, baba mısın demedi... Son bir şans daha vereyim diyorum bu yazidan sonra :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benguk
      Bence artık önyargılısın o kitaba karşı. Fazla zorlama :D

      Sil
  7. Bunu okuyunca aklıma İskender Pala'nın "Babil'de Ölüm İstanbul'da Aşk" geldi.
    Ahmet Ümit okuyayım biraz. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şenay benderli
      İskender Pala'nın kitabına başlamıştım. Ama dili biraz sıktı beni okuyamadım. Hep gözüme takılır hala kitaplığımda :)

      Sil
    2. İnşallah bir ara okursun diyelim :))

      Sil